Lénárt Csaba Személyi edző

“A változás lehetősége mindenkinek adott!”

A cukorbetegség és a sport

2018. július 17. 08:06 - Lénárt Csaba

Szinte mindenki környezetében van valaki, aki cukorbetegséggel küzd. Ez nem véletlen, hiszen a diabétesz csaknem félmilliárd embert érint világszerte, a betegek száma pedig egyre növekszik. Hazánkban sincsen ez másképpen, hiszen Magyarországon 2003 és 2015 között megduplázódott a cukorbetegek száma. Elkeserítő számok ezek, kiváltképp azért, mert a cukorbetegség még ma sem gyógyítható. Vannak azonban olyan módszerek, melyek a diéta és adott esetben a gyógyszer vagy az inzulin mellett segíthetnek a betegséget könnyebben elviselni. Ilyen a rendszeres testmozgás is!

pexels-photo-207381.jpeg

A sport – annyi minden más mellett – a cukorbetegek számára is nagyon hasznos, hiszen a rendszeres testmozgás kedvezően hat a cukoranyagcsere egyensúlyának beállításában, és annak fenntartásában is hasznosnak bizonyul. Emellett segít az egészséges testsúly elérésében és megtartásában is! Természetesen szabályok itt is vannak, amiket nem csak érdemes, de muszáj is betartani!

Cukorbetegség esetében – ahogy egyébként minden más esetben is - a megfelelő étrend és a rendszeres, személyre szabott mozgás jó alapot biztosíthat a teljes élethez. Diabétesz esetén a sport és a táplálkozás legfőbb célja kiegyensúlyozni a vércukorszintet, valamint megtartani ezt az ideális állapotot! Hogy ez hogyan lehetséges? A megfelelő szénhidrát-bevitellel javíthatunk a szervezet működésén, míg az edzéssel a vércukorszint kóros csökkenése, valamint növekedése akadályozható meg.

Ma, hazánkban még nem túl elterjedt tény, hogy a mozgásnak milyen fontos szerepe is lehet a betegség kezelésében. Egy szakember által, megfelelően összeállított programmal a jobb közérzet és az ideális testsúly elérése – vagy megtartása - mellett a szükséges gyógyszerek mennyisége is csökkenthető.  A személyre szabott edzésterv összeállításához nélkülözhetetlen a részletes kivizsgálás és diagnózis figyelembe vétele, valamint a beteg egyéni, fizikai állapota. Ezek alapján kerül összeállításra a terv, amelynek segítségével az ideálistól eltérő értékeket normalizálhatjuk.

 

 

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lenartcsaba.blog.hu/api/trackback/id/tr2514117677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.07.17. 09:00:27

"Ma, hazánkban még nem túl elterjedt tény, hogy a mozgásnak milyen fontos szerepe is lehet a betegség kezelésében. "
Ekkora ökörséget hogy bírtál leírni???
Már húsz éve is azt szajkózták, hogy mozogni, mozogni, mozogni, ha cukros vagy...

Socialman 2018.07.17. 22:25:19

ennek a posztnak akkor most tulajdonképpen mi értelme is volt?

GL 2018.07.17. 22:53:10

@Socialman: Szerintem leginkább az, hogy mozogni kell, de csak személyre szabott edzéstervvel, vagyis személyi edzővel...

jobangel · http://jobangel.blog.hu 2018.07.18. 08:11:52

Ki tud ilyen, cukorbetegnek való személyre szabott edzéstervet készíteni, és mi kell hozzá a diagnózison túl? A "kedves" orvosok ismerősömmel közölték, hogy "azt nem lehet", mármint sportolni. Ha magától kezd hozzá, akkor tényleg nem úgy működik, ahogy szeretné, pl. felmegy a cukra futás közben.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.07.18. 08:32:47

@jobangel: ez nem tudom, milyen baromság, de így, ebben a formában nem igaz.
Ha a tudomány e téren még ott tart, ahol kezdő koromban, akkor valahogy úgy van, hogy 13-15 körüli cukornál már nem célszerű mozogni, mert onnan már csak feljebb megy, alacsony cukorral meg hipot kockáztat. Ez inzulinosokra vonatkozott elsősorban.

Saját tapasztalat: pár éve nem tudom, mi történt, 6 körüli cukorral elmentem biciklizni, mire hazaértem, 9 fölött volt, pedig csak vizet ittam útközben és nem ettem semmit. Egyetlen orvos sem tudott érdemi választ adni a miértre.
Most elindulok 7-es cukorral, reggeli után azonnal, innen illene felfelé kúsznia, mire hazaérek, 5.5... (sok mérés után mondom)

Az első az lenne, hogy keressen privát orvost, aki megbízható, mert úgy érzem, az állami e.ü.-ben csak a dilettánsok maradtak.

jobangel · http://jobangel.blog.hu 2018.07.18. 09:15:39

@jobangel: a magyarázat arra, hogy mozgáskor emelkedik a cukorszint, hogy a máj zsírból cukrot kezd termelni, és ezt túl intenzíven teszi(férjem 2-es típusú diabéteszes pár éve, nem kövér, "csak" genetika, mindenki cukros volt a családjában). Elindul az ajánlott evés utáni 3 órával, normál vércukorral futni. Mire visszaér 5-6 kilométerből, 10-es lesz... Oké, érti a folyamatot, mondta a dokinak. Mi a megoldás? Hát ne fusson... Grat. Szóval igen, kisváros diabetológusa ennyit tud. Ha egy személyi edző ennél többet tud, az nekünk érdekes.

inkvisitor 2018.07.18. 09:22:47

@jobangel: Futástól a cukor lemegy. Akkor emelkedik, ha futás közben van egy hypo, majd erre rákorrigál a máj és telenyomja cukorral. Egészséges emberben ezt korrigálja a hasnyálmirigy, de cukrosnál ez nem működik, tehát elszáll. Nagyon kell tudni, mennyi terhelést bír el az adott vércukor és inzulinadag.
Ami rövid távon megemeli a cukrot, az a súlyzó.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.07.18. 09:35:16

@inkvisitor: kösz, végre egy legalább hihető magyarázat! Már ez is valami... Évek óta ennyit sem sikerült kicsikarni az orvosaimból :(

sakkosfx 2018.07.18. 11:57:36

Pénzt nem tudunk adni a tanácsért, de az ilyen orvosok akiket emlitettetek nem is érdemli meg! Csak egy kis kocogás után is csökken a vércukrom ha súlyzózok egy keveset be áll a normális értékre! Többféle képen is meg kell próbálni és közben mérni a vércukrot és saját magának be tudja állítani!

inkvisitor 2018.07.18. 16:40:16

Most kicsit több időm van írni, tehát:
Aerob mozgás növeli az inzulinérzékenységet. A használt inzulin típusától függ, mennyire hatékony a badás utáni időszakaszokban. Az általam használt gyors inzulin beadás után 1 órával éri el maximális hatékonyságát és 3 óra alatt fut ki a hatása.
Egy 30-35 perces 6-6,5 km-es futáshoz 50 g CH étkezéshez 3 egységet kell adnom, hogy 1 órával később ne legyen futás közbeni hypo. Ha kialvatlan vagyok akkor többet lehet adni, mert az növeli az inzulin rezisztanciát, akárcsak a riadózó immumrendszer (megfázás, nátha egyéb betegség) is növeli az inzulinadagot.
Amennyiben mozgás után foylamatosan emelkedik pár órát a cukorszint, akkor vagy az alap inzulin (hosszú hatású) futott ki, vagy volt mozgás alatt egy hipó, amit éppen korrigál a máj, és legközelebb kevesebb inzulin kell az adott mennyiségű mozgáshoz.