Lénárt Csaba Személyi edző

“A változás lehetősége mindenkinek adott!”

Így sportolj a nyári kánikulában

2018. június 16. 18:11 - Lénárt Csaba

A rendszeres testmozgás fontosságát nem győzöm hangsúlyozni, vannak azonban évszakfüggő szabályok, amikre külön érdemes odafigyelni, hogy biztonságosan sportolhassunk. A nyári meleg ugyanis nagymértékben igénybe veszi testünket nyugalmi állapotban is, így sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az óvintézkedésekre, amikor nagyobb megerőltetés éri testünket! Összeszedtem 5 pontban, hogyan sportolhatunk okosan, kímélve szervezetünket, odafigyelve a folyadékbevitelre! Ha ezt az 5 pontot betartod, nem csak a kellemetlen meglepetéseket kerülheted el, de a testmozgást sem fogod kínzásnak érzeni nyár derekán sem!

 pexels-photo-1089164.jpeg

  1. A sportöltözet minden évszakban kiemelkedő jelentőséggel bír. Ahogy ősszel fontos, hogy vízálló ruhát viseljünk, vagy éppen télen olyat, ami melegen tartja testünket, épp olyan fontos, hogy nyáron szellős és kényelmes alapanyagú ruhát válasszunk. Ne szorítson, ne tapadjon a testre, jól szellőzzön, így segítve testünk természetes hűtőrendszerét.
  2. Természetesen a legfontosabb a folyadékpótlás! Erre akkor is oda kell figyelnünk, ha nem sportolunk, hiszen sokan hajlamosak nyáron elfelejteni meginni a megfelelő vízmennyiséget, amire a szervezetüknek szüksége lenne, és gyorsan kiszáradnak. Ha sportolunk, legalább 3 liter folyadékot fogyasszunk, amit reggeltől estig elosztva fogyasztunk el, edzés alatt pedig természetesen folyamatosan pótolni kell az elvesztett folyadékmennyiséget. A napi folyadékmennyiség állhat jó minőségű ivóvízből, ásványvízből, gyümölcsteából és frissen préselt gyümölcsléből. Ami szintén fontos, hogy a sportolás után közvetlenül fogyasztott folyadék legyen testhőmérsékletű, azaz 36 fokos. Bár nyilván a hideg frissítőt éreznénk a legkívánatosabbnak ilyen esetben, ám a langyos folyadék gyorsan jelez a szervezetünk, hogy a folyadék-központunkba megérkezett az ital, és így nincs szükség több liter hideg üdítőre nagyobb fizikai megterhelés után sem!
  3. Ha lehet, nyáron kerüljük, hogy napközben, a tűző napon űzzük kedvenc sportunkat. A legjobb, ha kora reggel, még a reggeli előtt sportolnunk. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor esetleg az estét is választhatjuk, de ekkor érdemesebb a kiegészítő szabadidős sportok mellett dönteni. Ha mégis úgy alakulna, hogy csak napközben van lehetőségünk sportolni, az nagyon fontos, hogy az edzést főétkezés után minimum két órával szabad csak elkezdeni. Nyáron ezt ne tegyük 11.00-15.00 óra között!
  4. Mindenki szervezete másképpen reagál a melegre. Vannak, akik könnyebben viselik a legnagyobb kánikulát is, ám sokan szenvednek a hőségtől. Kánikula esetén kis segítség a csuklóra kötött vizes kendő, illetve a bevizezett sapka, a tarkó gyakori megnedvesítése, illetve a szigorúan betartott 15 percenkénti folyadékpótlás.
  5. Optimalizáljuk a testmozgást, vezessük be a heti rendszerességet, és tartsuk magunkat hozzá. Érdemes legalább heti 3 x 1 órát sportolni, természetesen ez szintén egyén függő, ám mindenképpen fontos a sportolásra fordított heti időt ésszerűen felosztani. Így elkerülhető, hogy túlzottan megerőltessük magunkat, és a több napig tartó, kínzó izomláz is megelőzhető! Lázasan, betegen viszont tilos a sportolás! Igaz ez az év minden napjára, nyáron azonban halmozottan, hiszen a testünk ilyenkor a betegséggel és a lázzal küzd, ami alapvetően hatalmas megterhelést jelent számára, így beláthatatlan következményei lehetnek, ha mindezt még aktív testmozgással is nehezítjük, ráadásul a nyári melegben

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lenartcsaba.blog.hu/api/trackback/id/tr2014052544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.